Een groep collega’s werkt samen als een team als: ze in goede harmonie werken aan gezamenlijke taken en doelen; zij elkaar aanvullen in kennis, vaardigheden en persoonlijke kwaliteiten; ze elkaar vertrouwen en steunen en onderling open kunnen en durven te communiceren. Een cruciale voorwaarde om je prettig te voelen in een team is het gevoel te hebben dat je gewaardeerd wordt om wie je bent en wat je bijdraagt. Het gevoel dat jij, met jouw unieke kwaliteiten, als individu echt wordt gezien én dat je erbij hoort.
Hier ligt natuurlijk een stuk werk bij het individu. In hoeverre kun jij, met je eigen 'bagage', je veilig voelen bij jezelf en binnen het team? Kun je waardering echt zien en ontvangen, of wuif je het weg? In hoeverre heb je het nodig of kun je het goed ontvangen omdat je zelf een stevige bodem hebt van zelfkennis en zelfwaardering? Er ligt ook een proces bij de collega’s: in hoeverre tonen ze interesse, uiten ze waardering, luisteren ze goed en vragen ze door?
Het belang van assertief communiceren
Miscommunicatie kan een bijproduct zijn van een werkproces. Hoe meer je met mensen intern en extern moet communiceren om oplossingen met elkaar af te stemmen, des te groter is de kans dat er dingen niet helemaal goed begrepen worden. Kortom, assertief communiceren wil zeggen: open, eerlijk, transparant, direct, to the point, vanuit respect voor de ander en ook voor jezelf. En met positieve verwachtingen en intenties. Een assertiever team begint bij jezelf. Assertief communiceren draagt bij aan het vertrouwen binnen een team. Het helpt om hard te zijn op de inhoud en zacht op de relatie. Het draagt daarmee sterk bij aan het samenstellen én realiseren van doelen. Een paar aspecten die hierbij een rol spelen zijn: onderbouw je eigen gedrag en de keuzes die je maakt in je communicatie, zodat anderen kunnen zien en snappen wat je doet en waarom. Koppel terug wat je hebt gedaan met de feedback van anderen. Zie ontwikkeling en verbeteren als een kans in plaats van een bedreiging. Maak de teamsfeer bespreekbaar. Vertrouw er op dat iedereen graag wil dat de sfeer in een team prettig is. Geef ieder individu de mogelijkheid om eigen wensen en behoeften in te brengen. En last but not least: borg de resultaten, evalueer met regelmaat de communicatielijnen met elkaar en blijf openstaan voor verbeteringen in het vervolgtraject.
Het DISC model biedt waardevolle inzichten in de vier verschillende gedragsstijlen dominantie, invloed, stabiliteit en conformisme. Door het begrijpen van de verschillende gedragsstijlen, kunnen teamleden effectiever samenwerken en efficiënter werken. Ze krijgen namelijk inzicht in de verschillende (communicatie)voorkeuren, kwaliteiten en valkuilen van een teamlid.
Een succesvol team bestaat vaak uit een mix van verschillende gedragsstijlen. Elke stijl brengt unieke eigenschappen en sterke punten naar het team. Door het begrijpen en waarderen van deze diversiteit kunnen teams optimaal presteren. Het DISC model helpt teamleden om elkaars sterke punten te herkennen en te benutten, terwijl ze ook begrip en respect opbouwen voor elkaars verschillen en voorkeuren.
De DIA Groep heeft een team dat werkgeluk als creatieve energiebron ziet. Zij houden van hun werk, hun vrijheid en onafhankelijkheid. Zij hebben lef voor vernieuwende alternatieven op het gebied van installatie advies, exploitatie adives en brandveiligheid. Bevlogen vakexperts!