Het is alweer tijd voor een nieuwe generatie om de arbeidsmarkt te betreden: Generatie Z. Wat weten we over generatie Z? Deze jongeren zijn geboren na 1995. Het is in ieder geval de eerste generatie die zich geen leven zonder internet en smartphones kan voorstellen. Online contact is voor deze jongeren net zo belangrijk als offline. Maar wat gaan zij brengen naar de arbeidsmarkt?
Jongeren die behoren tot generatie Z zijn enthousiast, energiek en eigenzinnig. Ze willen alles uit het leven halen en voegen de daad bij het woord. Waar millennials in het algemeen meer bestempeld worden als dromers, wordt generatie Z vaak geassocieerd met kenmerken als realisme en daadkracht. Het is een echte do-it-yourself-generatie.
Creatief omgaan met tijd is Vrijheid
Jongeren hebben een informele en zeer directe manier van communiceren en sociale media zijn een essentieel onderdeel van hun leven. Door de crises weten ze hoe belangrijk het is om de handen uit de mouwen te steken als je iets wilt bereiken. Ze zien kansen en willen continu uitgedaagd worden. Generatie Z gaat graag voor een vast contract met duidelijke afspraken over zelfontplooiing en promotie. Eén ding is duidelijk: ze willen zelf controle hebben over hun toekomst en gaan creatiever om met hun tijd. Dit geeft hen een gevoel van vrijheid.
Transparantie, zelfredzaamheid, flexibiliteit en persoonlijke vrijheid zijn belangrijke aspecten van het arbeidsethos van generatie Z. Door deze kwaliteiten op de juiste manier te benutten, kunnen ze een positieve invloed hebben op de arbeidsmarkt. Deze generatie vraagt er niet zozeer om, om gemotiveerd te worden, maar geïnspireerd.
Verschillen tussen deze generatie en eerdere generaties werknemers zijn aanwezig. Er moet een hoop gebeuren voordat de verwachtingen van werkgevers en de wensen van jongeren gelijk lopen. Duidelijk is dat ze allebei water bij de wijn moeten doen voor het beste resultaat. Probeer te ontdekken: wat willen jonge mensen echt? En hoe creëer je als bedrijf in overleg met alle teamleden een goede werk-privé balans. De installatiebranche moet nu de kans grijpen om werknemers te behouden en hun ervaringen in het vak transparant te delen met jongeren die een opleiding in onze branche gevolgd hebben of willen gaan volgen. Werken als installatie- of werktuigbouwkundige expert is een mooie job; een uitdaging van vakkennis op een praktische manier toepassen, maar bovenal ook een people-business. Wij zijn ervan overtuigd dat in ons bedrijf de balans tussen werk en privé heel goed is geïntegreerd; generatie Z is van harte welkom!